BankGiro Loterij Museumprijs 2012

Natuurmuseum Fryslan wint BankGiro Loterij Museumprijs 2012

Meer stemmers dan ooit: ruim 41.000 mensen kiezen favoriete museum

Amsterdam, 4 april 2012 - Natuurmuseum Fryslan Leeuwarden is de winnaar van de BankGiro Loterij Museumprijs 2012. Het museum heeft daarmee een bedrag van 100.000 euro gewonnen. Met 34,3%van de ruim 41.000 publieksstemmen liet Natuurmuseum Fryslan Het Scheepvaartmuseum Amsterdam, Naturalis Leiden en het Kinderboekenmuseum Den Haag achter zich. De BankGiro Loterij Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Nederlandse Museumvereniging.

Dit jaar werd de BankGiro Loterij Museumprijs uitgereikt aan het museum dat zich het meest effectief en aansprekend richt op kinderen van 4 tot 12 jaar oud. De vakjury selecteerde uit de 45 aangemelde musea de vier finalisten. De jury was bij de selectie van het winnende Natuurmuseum Fryslan onder de indruk van het gastvrije karakter, de kindvriendelijkheid en de doeltreffende presentatie. Via www.museumprijs.nl kon het publiek, achttien jaar of ouder, tot en met zondag 1 april stemmen.
Woensdag verrasten Adriana Esmeijer, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, Marieke van Schaik, managing director van de BankGiro Loterij en Siebe Weide, directeur van de Nederlandse Museumvereniging het museum met de cheque van EUR100.000,-.
Directeur Gerk Koopmans van Natuurmuseum Fryslan reageert enthousiast: 'Dit is echt fantastisch. De 100.000 euro is natuurlijk geweldig, zeker in deze tijd. Maar het is vooral een grote eer en een grote waardering en dat is eigenlijk het belangrijkste.'

Stemmen
Dit jaar stemden een record aantal van 41.155 mensen voor hun favoriete museum. Natuurmuseum Fryslan behaalde 14.107 stemmen (34,3% van het totaal), gevolgd door Het Scheepvaartmuseum met 12.599 stemmen (30,6% van het totaal). Op Naturalis werd in totaal 8.203 keer gestemd (19,9% van het totaal) en het Kinderboekenmuseum ontving 6.246 stemmen (15,2% van het totaal).

Museumprijs hoog gewaardeerd
De BankGiro Loterij Museumprijs geldt als een prestigieuze publieksprijs in de Nederlandse museumwereld. De prijs bestaat sinds 1990 en is daarmee de eerste prijs voor musea in Nederland. Inmiddels rekent de Museumprijs zich met meer dan 40.000 stemmers tot een van de grootste culturele publieksprijzen. Recente winnaars van de prijs zijn Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (2010), het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem (2009), het Hunebedcentrum in Borger (2008) en De Menkemaborg in Uithuizen (2007).
De Museumvereniging is erg nieuwsgierig of kinderen net zo enthousiast zijn over Natuurmuseum Fryslan als volwassenen. Tot 9 mei kunnen kinderen hun stem laten horen door inspectierapporten in te vullen op www.museuminspecteurs.nl.

Laat je inspireren

Bekijk alle projecten
Beeldende kunst

Nationaal Glasmuseum