Tips en ideeën voor het werven van meer vrijwilligers en collectanten 

De actieweek is nog niet officieel gestart, er is nu nog tijd om meer vrijwilligers/collectanten/actievoerders te werven. Natuurlijk wilt u zoveel mogelijk de juiste collectanten werven. U zult dan vooral goed moeten nadenken over het werven en overtuigen van deze vrijwilligers. Hierbij een aantal tips om succesvol aan de slag te gaan:

Tip 1: Laat iedereen weten dat u nieuwe vrijwilligers/collectanten voor deze actie zoekt en waarom dat nodig is.

Beperk het werven van nieuwe vrijwilligers niet tot een taak voor 1 of 2 personen. Zorg dat iedereen binnen de organisatie zich verantwoordelijk voelt. Wees heel duidelijk over de redenen waarom en waarvoor u nieuwe vrijwilligers werft. Grote kans dat alle betrokkenen ook erg blij zullen zijn met een mooie opbrengst en wat uw vereniging daarmee kan doen; daar zetten zij zich vast graag voor in!

Zet dit verzoek zeker ook online uit, gezien het mobiele karakter van de actie.

Tip 2: Werf selectief en hoe concreter hoe beter 

Als u iedereen wilt werven, dan bereikt u niemand! Simpelweg omdat niemand zich er door aangesproken voelt. Een werving is vaak pas succesvol als het persoonlijk en doelgericht is. Denk vooraf goed na over de volgende vragen:

  • Waarom gaan wij vrijwilligers werven?  

  • Voor welke taken/activiteiten gaan wij vrijwilligers werven en wat kost het hen aan tijd?  

  • Wat moet iemand kunnen voor taak of activiteit?  

Zo bepaalt u wie tot uw doelgroep hoort en kunt u hen een concrete vraag stellen.


Tip 3: Wees duidelijk over wat het oplevert 

Naast het doel dat uw organisatie met deze actie nastreeft, kunt u ook nadenken over de vraag: wat heeft u deze vrijwilligers eigenlijk te bieden? Wat is er zo leuk en interessant aan juist úw organisatie. Het antwoord op deze vraag is uw beste 'verkoopargument'. 

Voorbeeld: "Van beginnend tot ervaren muzikant: iedereen is bij ons welkom en wordt met eenzelfde enthousiasme begeleid."


Tip 4: Laat uw wervingsboodschap aansluiten bij de beoogde nieuwe vrijwilligers

Vrijwilligers voelen zich positief aangesproken (zelfs vereerd!), als zij gevraagd worden op basis van de ervaringen of kennis die ze hebben. Maak het persoonlijk.


Tip 5: Zorg dat u bereikbaar bent via uw website en/of email. En nog belangrijker: reageer tijdig.

Voor veel mensen is internet één van de belangrijkste informatiebronnen en is e-mail een veelgebruikt communicatiemiddel. Uw site is uw visitekaartje, denk er dus wel aan om uw site actueel te houden en regelmatig (minimaal 1x per dag) uw email te bekijken én tijdig te reageren.


Tip 6: Denk strategisch: u bereikt een nieuwe doelgroep, door juist iets voor hen te organiseren  

Het kan lastig en/of tijdrovend zijn om heel specifiek binnen uw organisatie op zoek te gaan indien u een andere groep vrijwilligers wilt aantrekken en hen wilt proberen warm te maken voor vrijwilligerswerk. Zeker als deze doelgroep de organisatie nog niet (voldoende) kent. Het organiseren van specifieke activiteiten voor deze beoogde doelgroep, zou in dit geval een hele goede strategische zet zijn. Denk aan een informatieavond over de actie, met misschien een leuk optreden van de vereniging!

Tip 7: Jongeren zijn expert in jong zijn: maak daar gebruik van

Vraag hen naar hun ideeën en/of kennis, betrek ze. Zij zijn vaak ook heel vaardig met digitale/mobiele activiteiten. Gebruik hun kennis en laat ze actief meehelpen!

 

Tip 8: Een warm welkom voor vrijwilligers

Geef nieuwe vrijwilligers een warm welkom, bedank op tijd en wees u ervan bewust dat uzelf het visitekaartje bent.


Tip 9: Bereid u goed voor

Gun uzelf én uw collectanten de tijd en ruimte om te ontdekken hoe collecteren met een mobiel precies werkt. Voeg nieuwe deelnemers/collectanten toe aan een verzendlijst en zet deze van tevoren klaar (zie uitleg in de Q&A over het klaarzetten van verzendlijsten via iOS of Android telefoons). Vergeet hen niet te vragen ook jouw 06-nummer in hun telefoon op te slaan.


Succes!