Alles van Waarde

Alles van Waarde

Yvonne Breuk en Ludo Simons richtten het Alles van Waarde is Weerloos Fonds op, voor bevlogen theatermakers. De eerste voorstelling die mede mogelijk is gemaakt door dit nieuwe CultuurFonds op Naam – ‘Peer Gynt (speelt David Westera)’– is nu te zien.

Door Annemique de Kroon, fotografie Lars van den Brink

Dankzij het nieuwe fonds van Yvonne Breuk en Ludo Simons kunnen David Westera en regisseur Koen van Seuren van theatercollectief Antiklimax hun ambitieuze plan verwezenlijken: van Henrik Ibsen-klassieker ‘Peer Gynt’ een monoloog maken die zowel over Peer als over David zelf gaat. Met een thema dat o zo herkenbaar is voor velen: de afstand tussen wie je bent en wie je wilt zijn.  

Liefde voor theater

Ludo Simons: “Het idee voor ons fonds op naam ontstond toen we bij de notaris waren voor de overdracht van ons nieuwe huis. Daar lazen we een folder over schenken. Omdat we geen kinderen hebben en onze familie het goed heeft, hoeven we ons niet druk te maken over onze nalatenschap en besloten we geld te schenken aan een goed doel.” 

Yvonne Breuk: “We houden allebei veel van theater. Ik heb 25 jaar lang bij de theatergroep van Amnesty International gespeeld en gezongen. We gaan ook graag naar het theater en werken allebei als vrijwilliger bij theater De Verbeelding in Purmerend. Het mooie van theater vind ik dat maatschappelijke problemen kunnen worden vertaald; je ziet ze door de ogen van de maker. Die kijkt er anders naar dan ik en die confrontatie vind ik interessant.” 

Ludo“Cultuur zit in de hoek waar de klappen vallen, dat zie je in de rijksbegroting. Als er al ooit wat geld naar cultuur ging, dan is dat nu afgeschraapt. Omdat we zelf van theater houden, kwamen we uit bij het Prins Bernhard Cultuurfonds. Met hun menskracht, deskundigheid en ervaring nemen ze ons alle rompslomp uit handen.”  

“Dat wat klein en kwetsbaar is, is soms het meest waardevolle wat er bestaat.”
- Yvonne

Vlakkevloertheater

Yvonne: “Met het Cultuurfonds hebben we uitgebreid gesproken over wat wij mooi en waardevol vinden en welke spelers en groepen we goed vinden. We houden van vernieuwend vlakkevloertheater: theater zonder hoog podium waardoor er direct contact is met het publiek.” 

Ludo: “We hebben het Cultuurfonds een aantal keren gesproken: eerst ter oriëntatie, daarna om duidelijk te krijgen hoe en wat we wilden en tot slot om een en ander op papier te zetten en het fonds op naam op te richten. Wij hebben in grote lijnen aangegeven wat we belangrijk vinden, maar het Cultuurfonds bepaalt, binnen onze criteria, waar het geld naartoe gaat.” 

Yvonne: “Toen we eenmaal hadden besloten om een fonds op naam in te stellen, wilden we het ook meteen en niet pas na onze dood. We zetten elk jaar een bedrag opzij. Zo kunnen we helpen voorkomen dat de ontwikkeling van theatermakers stagneert. Makers moeten de ruimte hebben om dingen uit te proberen en soms te mislukken en opnieuw te beginnen. We zijn van plan om naar alle projecten te gaan kijken die door ons fonds worden gesteund. Ik ben erg benieuwd naar de voorstelling van Antiklimax.” 

“Het idee van een fonds op naam ontstond toen we bij de notaris waren.”
- Ludo

Ademruimte

Yvonne: “Ons fonds op naam heet ‘Alles van Waarde is Weerloos’. Dat wat klein en kwetsbaar is, is soms het meest waardevolle dat er bestaat. In de coronatijd bleef steun voor met name de cultuursector achter. Jonge theatermakers kregen weinig kansen en komen ook nu nog minder aan bod. Theaters moeten soms kiezen voor meer rendabele voorstellingen. De bezoekersaantallen van de theaters zijn nog steeds niet op het oude niveau.” 

David Westera: “Die crisis heb ik natuurlijk ook ervaren. In 2020 studeerde ik af aan Toneelacademie Maastricht. Dat begon heel goed: ik mocht met mijn afstudeervoorstelling in première gaan bij Grand Theatre Groningen. Tot de pandemie uitbrak en alle scholen en theaters moesten sluiten. Het was een zwaar jaar. Tijdens mijn studie had ik al wat lijntjes uitgezet, maar in plaats van een sneeuwbal die gaat rollen en groter wordt, werd het een sneeuwbal die smolt. Gelukkig is er nu dit project, maar we merken wel dat theaters het een risico vinden om een stuk van twee jonge theatermakers op het programma te zetten. Theatercollectief Antiklimax bestaat uit Koen van Seuren en mij. Koen is regisseur, ik ben acteur en samen zijn we artistiek leider, schrijver, subsidieaanvrager en manusje van alles. Maar bij een voorstelling zijn natuurlijk veel meer mensen betrokken. Door de bijdrage uit het fonds kan iedereen die meewerkt aan onze Peer Gynt volgens cao worden betaald. Dat geeft ons ademruimte en rust.” 

Yvonne Breuk en Ludo Simons steunen met het Alles van Waarde is Weerloos Fonds de eerste voorstelling van theatermaker David Westera.

Peer Gynt anno 2022

Ludo: “Ik zag ‘Peer Gynt’ een keer op theaterfestival Oerol. Dat was een gigantische voorstelling met veel spelers. Volgen jullie letterlijk het verhaal van Henrik Ibsen?” 

David: “Nee, van het oorspronkelijke stuk voor zestig personages maken wij een monoloog. We gebruiken de tekst van Ibsen niet en van de muziek van Grieg slechts een enkel fragment. Het is ook geen bewerking, eerder een ‘verwerking’. Ik, als hedendaagse twintiger, word geconfronteerd met dit personage uit een theaterstuk uit 1876. Koen en ik hebben lang gepraat over het thema: zoeken wie je bent, bang zijn dat je niet leuk vindt wie je bent, de wens om iemand anders te zijn. Dat is voor mij heel herkenbaar. Ik zeg vaak dat ik uit Groningen kom, maar eigenlijk kom ik uit een dorp in Drenthe. Groningen heeft toch net iets meer glamour. En iedereen op de toneelschool leek Gijs Scholten van Aschat persoonlijk te kennen, behalve ik. Dat voelde alsof ik met 2-0 achterstond. De voorstelling is een afrekening met mijn eigen onzekerheid via Peer Gynt, een personage van 150 jaar oud.”  

Jezelf zijn

Yvonne: “Ik ben blij dat ik niet jong ben in deze toch zware tijd, ook met sociale media waar iedereen snel een oordeel over je heeft en alle keuzes die je moet maken. Het is voor jongeren vast moeilijk om zichzelf te blijven, met al die beelden op sociale media.” 

David: “Iedereen wil influencer en You-Tuber worden, dat hoor ik aankomende studenten ook vertellen op audities voor de theateropleiding. Jezelf zijn is tegenwoordig je ‘unique selling point’, maar wie ben je? Onze voorstelling is een soort therapiesessie over de vraag hoe je je identiteit kunt vormgeven. Er is een parallel tussen Peer Gynt en hoe jongeren zich nu voelen. Kernthema is de afstand tussen wie je bent en wie je wilt zijn. Het is als het afpellen van een ui: wie is David eigenlijk nog? We denken dat deze voorstelling jongeren vanaf achttien zal aanspreken – als je je studie moet kiezen en je je begint af te vragen wat voor iemand je eigenlijk wilt zijn.” 

Yvonne: “Maar je weet dat de gemiddelde theaterbezoeker geen achttien is.” 

David: “Nee, we zullen die doelgroep actief gaan benaderen bijvoorbeeld door te flyeren op hogescholen. Maar ook voor mensen boven de dertig is de voorstelling niet oninteressant.” 

Yvonne: “Dat ben ik met je eens. Uiteindelijk is het toch voor iedereen interessant om te horen hoe jonge mensen in het leven staan.” 

“De bijdrage geeft ons ademruimte en rust.”
- David

Over het Alles van Waarde is Weerloos Fonds

Yvonne Breuk en Ludo Simons houden van theater, dans en mime. Ze hebben een brede smaak. Maar juist de kleine voorstellingen van jonge, nieuwe theatermakers of ervaren theatermakers die nieuwe inzichten geven, willen zij graag steunen. Op die pareltjes willen zij, met hun financiële bijdrage een vergrootglas zetten en ze zo steunen. 

Meer over het fonds vind je hier.

Meer over theatercollectief Antiklimax weten?

Voor meer informatie over theatercollectief Antiklimax en de speeldata van ‘Peer Gynt speelt David Westera’ kijk op: antiklimax.nl.