Bo Tarenskeen: 'Met LEGO spelen heeft raakvlakken met toneelschrijven'

Bo Tarenskeen: 'Met LEGO spelen heeft raakvlakken met toneelschrijven'

Door: Ellen Segeren. Foto: Kick Smeets

Theatermaker en acteur Bo Tarenskeen ontving in 2014 het TheaterTekstTalent Stipendium. Daardoor draaide voor hem alles 180 graden. Hij hervond zijn zelfvertrouwen en schreef een grote zaalvoorstelling over drie generaties Indische Nederlanders. 

Wat betekende het stipendium voor jou?
“Het was een omslagpunt. Ik had een paar slechte recensies gehad en er waren projecten niet gehonoreerd. Mijn vriendin was hoogzwanger van onze eerste en ik twijfelde of ik wel een kind kon grootbrengen samen met theater maken. Het telefoontje van het Cultuurfonds veranderde alles. Het was een motie van vertrouwen, ik kreeg erkenning. Dat heeft veel in beweging gezet.”

Wat heb je ermee kunnen doen?
“Al een tijd had ik een idee voor een toneelstuk over hoe de Indische geschiedenis doorwerkt in het heden. Maar vraag twee mensen uit dezelfde familie naar hun beleving en je krijgt totaal verschillende verhalen. Om meer perspectieven te kunnen weergeven, zou het stuk veel personages moeten hebben. Daarom wilde ik een voorstelling voor de grote zaal maken, maar daar had ik niet eerder voor geschreven.

“Ik heb research gedaan, boeken gelezen, gegraven. Hoe meer ik las, hoe minder ik bleek te weten. Vervolgens ben ik gaan schrijven, en ik belandde in een stijl die niet bij me paste, te psychologisch, te realistisch. Het duurde lang voordat ik de juiste toon had gevonden. Toen het stuk onder de werktitel ‘Het Indisch Perspectief’ eenmaal op papier stond, viel het niet mee om een producent te vinden.”

“Na lang zoeken is dat gelukt, de voorstelling is in augustus te zien op Theaterfestival Boulevard in Den Bosch en valt samen met de Indië Herdenking. Nu het stuk in productie gaat, kan ik ook het tweede deel van het stipendium besteden, de startbijdrage voor de uitvoering. Dat is geweldig.”

Over Bo Tarenskeen

Bo Tarenskeen (1981) heeft van zijn moeder Amsterdamse roots en van zijn vaders Indische. Hij studeerde eerst taalfilosofie en politieke wetenschappen in Amsterdam, Potsdam en Berlijn, en voltooide in 2009 de regieopleiding aan het RITS in Brussel. Met zijn afstudeervoorstelling ‘1000 Zalen’ won hij de Ton Lutz Prijs. In hetzelfde jaar waarin hij het TheaterTekstTalent Stipendium kreeg voor het schrijven van ‘Het Indisch Perspectief’.

Ook werd zijn monoloog ‘Ons vertrouwen is nergens op gebaseerd’ genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs. Tot zijn rijke oeuvre behoort ook de – onbedoelde – serie over ‘het kwade denken’ EICHMANN (2015), KISSINGER (2017), HEIDEGGER (2018) en SPEER (2019). Bo woont en werkt in Amsterdam. botarenskeen.nl

Kun je uitleggen wat jouw werk karakteriseert?
“Mijn streven is om iets zo lang mogelijk in de lucht te laten hangen. Ik haal mensen een huis binnen met veel kamers en zeg dan: kijk maar rond. Hopelijk haalt iedereen er iets anders uit. Het grootste compliment dat ik kan krijgen, is als mensen zeggen dat ze twee weken later nog met mijn voorstelling bezig zijn.”

“Ik wil de geest ‘ont-conditioneren’. Ik eis ook wat van mijn publiek en merk dat ik daar ver in kan gaan. Ik neem het publiek serieus en velen vinden dat een verademing. Mijn stukken gaan niet over het nieuws, maar over eeuwige conflicten en onderliggende motieven. Mijn favoriete thema’s zijn ontheemding, vervreemding en vernedering, thema’s die erg horen bij het Indische noodlot.”

Je doet veel verschillende dingen: schrijven, acteren, regisseren, én je initiatief Theater Na de Dam. Hoe doe je dat allemaal?
“Veel dingen tegelijk doen vind ik fijn. Het hoort bij mijn springerige geest. Op dit moment heb ik ook drie teksten tegelijk onder handen. Spelen geeft ook inspiratie voor schrijven, ik krijg er nieuwe inzichten door. Daardoor wijzig ik vaak mijn eigen teksten weer.”

Astrid Seriese en Erwin van Ligten bij 'De Indië Monologen', geregisseerd door Bo Tarenskeen

Is er naast het theater iets wat jou bijzonder boeit?
“Met LEGO spelen, sinds een jaar. Na een seizoen beuken, twee premières, veel lesgeven en een productie in Carré was ik helemaal leeg. Op Marktplaats kocht ik een ruimteschip en toen ik dat in elkaar had gezet, was ik er weer. Dat driedimensionale, heerlijk.”

“Nu maak ik een ruimtestad, samen met mijn dochter die nu bijna zes  is. Soms zitten we wel drie uur lang samen zwijgend te bouwen. Met LEGO spelen heeft raakvlakken met toneelschrijven. Je zoekt in een bak naar een steentje en komt een ander steentje tegen. Zo gaat dat ook met woorden en scènes: je construeert met wat je tegenkomt.”

Offline meer artikelen lezen?

Ontvang een gratis proefnummer van het Cultuurfonds Magazine. Of word donateur voor nog geen drie euro per maand. Daarmee steun je kunst, cultuur en natuur in onze samenleving én ontvang je twee keer per jaar het Cultuurfonds Magazine boordevol cultuurtips, interviews en (foto)reportages. Samen houden we cultuur levend!  

Het TheaterTekstTalent Stipendium

Het TheaterTekstTalent Stipendium is een initiatief van Stichting de Versterking en het Cultuurfonds. Het doel is schrijvers van nieuwe theaterteksten te ondersteunen en een kwaliteitsimpuls aan de hedendaagse Nederlandse theatersector te geven.

Jaarlijks is 12.500 euro beschikbaar voor opkomende toneelschrijvers die een nieuw toneelstuk gaan schrijven. Naast dit bedrag is er 22.500 euro beschikbaar als startbijdrage voor de uitvoering van het geschreven stuk en de productie van de voorstelling.