projecten
monumentenzorgLandelijk

Stoomhijskraan Schelde 38

De Stoomhijskraan Schelde 28 is ontworpen, gebouwd en gebruikt door Kon. Maatschappij De Schelde te Vlissingen. De kraan werd op het industrie-spooremplacement van scheepswerf De Schelde gebouwd in 1946. Samen met de zusterkraan Schelde 39 heeft zij daar tot in 1970 dienstgedaan. Het ontwerp is van Ir. Mulock Houwer, ingenieur en later directeur van De Schelde.


  • Jan Bommelje op de Stoomkraan

Geschiedenis

De keuze voor aandrijving door een stoommachine was in de jaren '40 al ongebruikelijk maar oliebrandstof en staal waren schaars na de oorlog en stoomkracht was goedkoop en betrouwbaar. De kranen konden op de scheepswerf zelf worden gebouwd uit materiaal dat voorhanden was. 

In 1970 was de scheepswerf niet meer rendabel en kreeg het een andere inrichting. De kranen werden buiten gebruik gesteld en kregen een museale bestemming. De Stoomhijskraan 38 ging naar de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB).

De stichting besloot de 38, die niet gerestaureerd was, af te voeren. Daarmee zou een uniek stuk industriële geschiedenis van Vlissingen verloren gaan. Door ingrijpen vanuit een particulier initiatief, opgezet door Wesley Sekewael, is de Stoomhijskraan Schelde 38 aangekocht en naar Vlissingen gehaald.

Restauratie

Het hele proces van restaureren heeft in de jaren 2016 t/m 2019 plaats gevonden. Voor de organisatie is een stichting opgericht: de Stichting Stoomhijskraan Schelde 38. 

Het restauratieproject is gefaseerd aangepakt in de jaren 2016 t/m 2019. Het onderdeel demonteren en conserveren kon hoofdzakelijk onder eigen beheer door vrijwilligers worden uitgevoerd. Voor deze fase ontving de stichting bijdragen van lokale fondsen en particulieren. Voor de fase restaureren heeft de stichting aanvragen ingediend bij het Cultuurfonds Zeeland en het Appie Baantjer Fonds. Van het eerstgenoemde fonds ontving de stichting in 2019 € 10.000,-. Van de laatst genoemde ontving de stichting een bijdrage van € 12.500. 

In oktober 2021 werd de Stoomhijskraan Schelde 38 eindelijk weer terug geplaatst op het Scheldeterrein.  Op 15 oktober werd de stoomhijskraan geplaatst op plek pal achter het museum Scheldewerf aan De Willem Ruysstraat. Op dezelfde locatie als waar de kraan in 1946 werd gebouwd. 


Zelf een project steunen?

Geef ook

Meer projecten

Landelijkmonumentenzorg

Bruynzeelwoningen in Suriname

Een publicatie met bijbehorende website over de Bruynzeelwoningen in Suriname door Karolien Janssens en Marte Wierenga. Het betreft de bewerking van Janssens’ masterscriptie tot handelseditie. Fabrikant Willem Bruynzeel richtte in 1947 de houtverwerkingsfabriek Bruynzeel Suriname Houtmaatschappij op. Toen in de jaren 50 de woningnood groot was en de houtfabriek naar een toepassing voor zijn houtrestanten zocht, waren de Bruynzeelwoningen een oplossing. Deze als bouwpakket geleverde woningen waren gedurende 40 jaar een groot succes en Bruynzeel zou een belangrijke werkgever in Suriname worden. Met dit boek willen de auteurs deze bijzondere geschiedenis vastleggen.

Bekijk project
Landelijkmonumentenzorg

De Hollandsche Manege

Restauratie van de stadsmanege aan het Vondelpark.

Bekijk project
Landelijkmonumentenzorg

Klim naar het licht

Beklim de torens van de gerestaureerde Sint Bavo Kathedraal in Haarlem

Bekijk project
Landelijkmonumentenzorg

Bartholomeus Gasthuis

Restauratie van het oudste bejaardentehuis van Nederland

Bekijk project