Voor onderzoek en ontwikkeling van talent

Voor onderzoek en ontwikkeling van talent

Ieder jaar kunnen topstudenten een vervolgstudie of onderzoek doen in het buitenland met een beurs van het Cultuurfonds. Om zich te verdiepen in hun vak of hun wetenschappelijke carrière een stap verder te brengen. Met deze beurzen leggen we een mooie basis voor de kunstenaars en wetenschappers van de toekomst. Hoe vergaat het de studenten sinds september en waarom vinden schenkers het belangrijk talent te steunen? We spraken een aantal studenten en schenkers.

“Zo’n beurs geeft je vertrouwen en een zetje. Bij mij in de klas zitten kinderen van diplomaten die al in drie landen hebben gestudeerd. Met deze beurs kan iemand zonder die achtergrond ook een topstudie doen. Ik ben zelf vanaf de mavo opgeklommen. Nu ga ik hier proberen te doorgronden waarom bepaalde conflicten steeds terugkomen terwijl we denken dat we er iets van hebben geleerd. En hoe we in de toekomst conflicten kunnen oplossen.”

- Ted Zandvliet, Master of Arts Conflict resolution and Divided societies aan King’s College London (Verenigd Koninkrijk)

Ik krijg les in een studio waar David Bowie en Queen hebben gewerkt. De middelen hier zijn echt geweldighet niveau van wereldsterren qua opnameapparatuur en studio. Ivolg verschillende vakken: lighting design, musicaltheatersongwriting en productionWat ik in vijf jaar zou leren, leer ik nu in een jaar. In Nederland gaf ik les op een muziekproductieschool en ik wil mijn kennis blijven doorgeven als ik terug ben. Door muziekeducatie op middelbare scholen te geven, dat vind ik belangrijk.”  

- Setareh Kashi ZenouzMaster of Arts songwriting and production aan Berklee College of Music (Amerika)

Ik heb drie jaar als zelfstandig kunstenaar gewerkt, en was constant in een emotionele geldcrisis. Ik moest kiezen: kan ik eten of investeer ik een project. Terwijl je kunst wil maken voor mensen waardoor ze geïnspireerd worden. Dankzij de beurs kan ik me ontwikkelen en heb ik straks geen torenhoge studieschuld. Ik maakte van bestaande objecten 3D-collages en miste het spelen en dingen maken met mijn eigen handenNu onderzoek ik hoe ik dtheorieën van Johan Huizinga, over de spelende menskan toepassen terwijl ik aan het werk ben. Iwil bij exposities dat de bezoeker straks ook spelend te werk gaat. 

- Bas Ruis, Master of Fine Art aan University of Bergen (Noorwegen)

‘’Ik wist van jongs af aan dat ik van mijn passie mijn beroep wil maken. En ben steeds bezig met mezelf te ontwikkelen en uit te dagen. De danstechniek van Martha Graham, waar ik hier les in krijg, helpt mij artistiek naar een hoger niveau. Door de studie kan ik me straks beter profileren als danser en stukken creëren met deze methode. Ik kijk ernaar uit om mijn kennis in de toekomst te delen door les te geven, want deze techniek wordt niet veel gedoceerd in Europa.”   

-  Ghislaine van den Heuvel, Advanced Studies Certificate Program, Graham 2 member aan Martha Graham School of Contemporary Dance (Amerika)

“Ik moet altijd denken aan een cartoon: je ziet een boom, een mens zit op een tak en zaagt de tak af waar die op zit. Dat is wat we aan het doen zijn. Ik wil onderdeel zijn van de oplossing en niet van het probleem en dat kan op deze manier. Het is fijn om talentvolle mensen een duwtje in de rug geven in de hoop dat zij ook weer iets gaan doorgeven op dit terreinof als mens, ook niet onbelangrijk. 

Het Wimmen Fonds ondersteunt talent en projecten waarbij duurzaamheid en ecologisch bewustzijn een belangrijke rol spelen. De schenker blijft liever op de achtergrond, daarom vermelden we hier geen naam.  

“Mede door de steun van het Cultuurfonds ben ik dit jaar met een promotie begonnen, een mooie kans en grote uitdaging! Ik ga wiskundig onderzoek doen naar natuurkundige theorieën van vloeistoffen en gassen. De wiskundige analyse van dergelijke modellen is belangrijk voor het voorkomen van fouten bij computerberekeningen. Dit heeft veel toepassingen, denk aan weervoorspellingen, modellen over klimaatverandering, maar ook het ontwerp van vliegtuigen.” 

-  Daniel Boutros, PhD Partiële differentiaalvergelijkingen in de vloeistofdynamica aan University of Cambridge (Verenigd Koninkrijk)

 In onze familie was studeren vanzelfsprekend. Mijn grootvader heeft aan de supergeleider kwik gewerkt met Heike Kamerlingh Onnes; die kreeg in 1913 de Nobelprijs voor natuurkunde. De technologie wordt nog dagelijks gebruikt in MRI, en ook in de deeltjesversneller bij Genève. Met dit fonds willen wij dat anderen ook de kans krijgen om wetenschappelijk onderzoek te doen. Want dat staat aan de basis van technologische ontwikkeling.”  

-  Betty van Marselis Hartsinck-Dorsman. Het Pi Fonds ondersteunt jong talentmet een voorkeur voor ambachten en exacte wetenschappen.   

 “Ik heb het gevoel dat ik door mijn promotieonderzoek iets waardevols kan betekenen in het oplossen van het klimaatprobleem. Ik doe onderzoek naar de douglasspar. De vraag is of beplantingsdichtheden en genetische achtergrond van deze sparren invloed hebben op hoe ze reageren op extreme droogte en hitte. We willen zo inzicht krijgen in hoe bossen gezond kunnen blijven bij klimaatverandering.” 

- Fleur Damen, PhD Adaptatie van noordelijke bossen aan klimaatverandering aan University of British Columbia (Canada)

Dit jaar kregen 227 studenten een beurs via het Cultuurfonds. 133 daarvan gingen naar wetenschappelijk onderzoek of studie. 45 beurzen waren er voor beeldende kunst, van schilderkunst tot architectuur en van performance tot community art. Voor muziekstudies werden 38 beurzen toegekend. Zoals een studie operazang, flamenco of de aanschaf van bijvoorbeeld een drumstel, tuba of basklarinet, 11 beurzen gingen naar theater, dans & film. Allemaal mogelijk dankzij donateurs en schenkers die speciaal hiervoor een fonds op naam hebben ingesteld.

Meer weten over cultuurfonds beurzen? Of er een beurs aanvragen? Dat kan hier!