Veelgestelde vragen
Waarom hebben jullie ervoor gekozen niet meerjarig ondersteunde makers en initiatieven te ondersteunen?
Organisaties met meerjarige subsidie worden minder hard getroffen door de coronacrisis omdat de subsidie voorlopig doorloopt en overheden en fondsen coulant omgaan met geldende richtlijnen.
Waarom kiezen jullie voor ondersteuning van makers op de terreinen beeldende kunst, theater, muziek, dans, film en (uitvoerende) letteren?
Makers binnen deze disciplines worden hard geraakt omdat hun projecten ten gevolge van de crisis slechts door een gering aantal mensen kunnen worden bekeken.
Waarmee financieren jullie deze nieuwe aanvraagmogelijkheid?
Dankzij een anonieme schenking én de opbrengst van het recent gestarte initiatief #DoeMeeMetJeAOW kunnen wij dit programma starten. Wij zullen de komende tijd extra fondsenwervende inspanningen verrichten om dit budget verder aan te vullen. Het Cultuurfonds verwelkomt iedereen die financieel wil bijdragen aan cultuur.
Kan ik ook een reguliere aanvraag indienen?
Ja, kijk op https://www.cultuurfonds.nl/inzendtermijnen voor informatie over de werkterreinen en de indientermijnen.
Waar vind ik het aanvraagformulier voor het Cultuurmakersfonds?
Via een link op deze pagina kan je een aanvraag indienen.
Wat gebeurt er als het budget helemaal is besteed en ik nog geen aanvraag heb ingediend?
Als het budget op is zal deze regeling worden gesloten. Wij blijven ons inspannen om extra middelen te werven zodat het Cultuurmakersfonds kan worden aangevuld.
Waarop is de verdeling van het budget gebaseerd?
Met het Cultuurmakersfonds willen wij makers de kans geven om in korte tijd een plan te ontwikkelen dat past binnen de coronaregelgeving. Naar verwachting zullen er vooral veel kleinschalige initiatieven ontstaan, die wij steunen met lagere bedragen. Maar we willen ook de kans bieden aan groot opgezette projecten waarbij meer makers betrokken zijn of die om andere redenen kostbaar zijn. Om ook enkele grotere en duurdere projecten te kunnen financieren hebben wij hiervoor, zij het in mindere mate, hogere bedragen voor bestemd.
Welke informatie wordt er gevraagd in het aanvraagformulier?
De volgende informatie wordt in het aanvraagformulier opgevraagd:
- Titel van het project
- Een samenvatting van het project
- Geef aan in welke mate het initiatief verband houdt met de huidige Coronacrisis. En in welke mate het initiatief ook na de crisis gecontinueerd wordt
- Vermeld de belangrijkste betrokkenen bij het project. Wie organiseert het en wie doen er mee?
- Totale kosten project
- Bedrag dat wordt aangevraagd (€ 5.000, € 10.000, € 25.000 of € 50.000)
- Start project (opening, vernissage, première, lancering e.d.)
- Eind project (sluiting, finissage e.d.)
- Hoofdlocatie (plaats) van activiteit/evenement (in welke plaats)
- Specifieke locatie project (indien van toepassing) (bijvoorbeeld openbare ruimte, podium e.d.)
- Aantal betalende bezoekers (indien van toepassing)
- Aantal niet betalende bezoekers (indien van toepassing)
Welke bijlagen moet ik toevoegen?
Dit zijn de bijlagen die als pdf-bestand meegezonden moeten worden. Onvolledige aanvragen worden niet behandeld.
- Projectplan max. 2 pagina's, zoveel mogelijk bondig, helder en concreet
- CV’s van alle betrokkenen in één pdf-bestand
- Begroting en dekkingsplan
- Kopie bankafschrift aanvrager/penvoerder (niet ouder dan 2 maanden)
- Indien podiumkunsten: speellijst
- Indien organisatie (stichting/vereniging) recent uittreksel Kamer van Koophandel
- Indien collectief: één pdf-bestand met daarin kopieën van identiteitsbewijzen van de belangrijkste betrokken. Na een interne controle wordt dit bestand vernietigd
Wanneer hoor ik of mijn aanvraag is gehonoreerd?
Vanaf half juli is bekend welke aanvragen worden gehonoreerd.
Als ik de keuze heb om vanuit een stichting of vanuit een collectief aan te vragen, wat heeft dan de voorkeur?
Het is handiger om in dat geval via een stichting aan te vragen. Bedragen vanaf € 25.000 kunnen alleen door rechtspersonen zonder winstoogmerk worden aangevraagd (stichtingen en verenigingen).
Wat betekent de “relevante meerwaarde” die de samenwerking moet hebben?
De samenwerking van de betreffende makers moet in een project resulteren dat vanwege de samenwerking extra betekenis en impact heeft voor het publiek. De aanvrager moet dit toelichten.
Kan mijn project ook zowel offline als online worden uitgevoerd?
Ja dat kan.
Moet(en) de locatie(s) en de data van de uitvoering/presentatie in de aanvraag worden genoemd?
Ja, maar het mogen ook opties zijn.
Zijn kostuum- en decorontwerpers ook makers?
Ja scenografen, vormgevers, ontwerpers zijn makers.
Het lukte mij op 11 juni al om succesvol mijn aanvraag in te dienen. Moet ik de aanvraag opnieuw doen?
Alle aanvragen die op 11 & 12 juni 2020 ondanks de haperingen via het aanvraagformulier zijn binnengekomen worden bekeken. Heb je geen ontvangstbevestiging ontvangen na het invullen van het online formulier mail dan naar: chat@cultuurfonds.nl. Wegens de drukte kan het enkele dagen duren voor je antwoord krijgt.
Kan ik mijn aanvraag ook op een andere wijze indienen?
We nemen alleen aanvragen in behandeling die via het online formulier zijn ingediend.
Ik was nog bezig met een aanvraag toen het loket dicht ging. Kan ik mijn aanvraag nog afmaken?
Aanvragers die bij het sluiten van de regeling/formulier/loket bezig waren, konden hun aan aanvraag nog afmaken, deze worden meegenomen.