Vincent van gogh twee vrouwen in het veen 1883 van gogh museum amsterdam vinc

Vincent in Drenthe

tentoonstelling Van Gogh in Drenthe
Aangevraagd door
Stichting Drents Museum
Bijdrage
€ 25.000,00
Werkterrein
beeldende kunst

Ontdek het verrassende hoofdstuk uit het leven van Vincent van Gogh waar zelden over wordt verteld. Terwijl Parijs en Den Haag onmiskenbaar bekend zijn in de kunstgeschiedenis, heeft de kunstenaar ook de ruige schoonheid van Drenthe omarmd. De verborgen geschiedenis van Van Gogh's drie maanden in dit ongerepte landschap wordt onthuld in een opwindende nieuwe tentoonstelling, gehuisvest in het Drents Museum in Assen.

Origineel geschreven door: Mirjam van der Linden

Bewerkt voor website

Na een periode van tegenspoed in Den Haag, waar hij kampte met persoonlijke en financiële problemen, verlangde Vincent van Gogh naar een nieuwe impuls. Hij koesterde een idealistisch beeld van het boerenleven en besloot zijn artistieke zoektocht voort te zetten in Drenthe, een nog onontgonnen regio waarvan hij hoorde dat het ongerept was. Op 11 september 1883 begon zijn reis met de trein naar Hoogeveen, en later verhuisde hij naar Nieuw-Amsterdam/Veenoord. Eenzaamheid en introspectie domineerden zijn dagen in het Drentse veen, zoals blijkt uit de brieven aan zijn broer Theo.

De expo toont zeven schilderijen en zeventien aquarellen en tekeningen die getuigen van Van Gogh's cruciale experimenten met kleurvariaties en de techniek van olieverf. Deze periode bleek een keerpunt in zijn carrière, waarin hij zich richtte op het vastleggen van de essentie van het werkende volk op het land. De werken dienen niet alleen als betoverende natuuraanschouwingen, maar leggen ook de basis voor zijn latere meesterwerken.

Hoogtepunten van de Tentoonstelling:

De Turfschuit:

Opvallend is 'De Turfschuit', een olieverfschilderij dat de bedrijvigheid van turfvervoer vastlegt. De afbeelding straalt beweging uit, met een kruiwagen dragende man die wiebelt op een smalle plank. Een vrouw met een smetteloos wit mutsje en een rood jasje trekt de aandacht. Vincent koos ervoor slechts twee figuren af te beelden om het uitgestrekte landschap te benadrukken, in lijn met zijn focus op de werkende mens en niet op individuele portretten.

Onkruid Verbrandende Boer:

Een opmerkelijk werk is 'Onkruid Verbrandende Boer', dat een bijzondere geschiedenis kent. Het werk heeft van eigenaar gewisseld, waaronder dichter Herman Gorter en de nazi's. Het schilderij straalt nuances uit in groen en bruin en toont een boer die diep verankerd lijkt in de natuur. Dit werk symboliseert Van Gogh's vurige toewijding aan zijn eigen kunstenaarschap.

Boomgaard:

Dit werk laat Van Gogh's bezoek aan Zweeloo zien, waar hij een appelboomgaard vastlegde. In tegenstelling tot een eerdere studie door Max Liebermann, focuste Vincent op de kale bomen en takken die een intrigerend lijnenspel vormden. De herfstkleuren worden prachtig weergegeven op bruin papier, terwijl één dikke boom de compositie in evenwicht brengt.

Ophaalbrug in Nieuw-Amsterdam:

Het aquarel 'Ophaalbrug in Nieuw-Amsterdam' toont het uitzicht vanuit Van Gogh's slaapkamer. In de winter ervaart hij eenzaamheid en onbegrip van de lokale bevolking. Het kunstwerk legt het vluchtige uitzicht met minimale penseelstreken vast, terwijl de vrouw haastig terugkeert naar huis in de snijdende kou. Dit werk markeert het einde van Van Gogh's Drentse avontuur.

Ontdek de latere meesterwerken

Duik in de wereld van Vincent van Gogh en zijn intieme verkenning van Drenthe, een periode die van onschatbare waarde bleek te zijn voor zijn artistieke ontwikkeling. De tentoonstelling in het Drents Museum onthult niet alleen zeldzame kunstwerken, maar ook de diepe band tussen de kunstenaar en het ongetemde landschap dat hem inspireerde. Mis deze kans niet om de brug naar Van Gogh's latere meesterwerken te ontdekken.

Waarom heeft het Cultuurfonds Van Gogh in Drenthe ondersteund?

  • Het is de eerste keer dat deze periode uit Van Gogh’s leven wordt tentoongesteld.
  • Er is voor het eerst door een museum uitgebreid onderzoek gedaan naar deze periode uit Van Gogh’s leven.
  • Het is aan te moedigen dat het Drents museum de oevre bij elkaar heeft gekregen en het in context van Van Gogh’s tijdsgenoten plaatst.
  • Het uitgebreide onderzoek van de conservator – ruim 10 jaar – geeft vertrouwen in een inhoudelijk goed onderbouwde tentoonstelling.
  • De randprogrammering van de tentoonstelling is inspirerend en verfrissend. Vooral de soundwalk maakt nieuwsgierig.
  • De publicatie die gekoppeld is aan de tentoonstelling zal zorgen voor behoud en overdracht van kennis.

Bezig met een beeldende kunst project?

Wie weet maakt jouw project kans op een bijdrage. Kijk op de pagina van Beeldende kunst!