Algemeen

Onze bijdrage aan het project reserveren we 2 jaar vanaf de datum die op je toekenningsbrief staat.

Zijn er belangrijke wijzigingen in de plannen en/of in de kosten? Laat het ons meteen weten per e-mail. Dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van onze bijdrage.

Uitbetaling

De uitbetaling van een toegekende bijdrage gebeurt niet automatisch. Je moet hiervoor een betaalverzoek indienen.

Wijze van betaalverzoek indienen

Als je aanvraagnummer begint met een 4 dan mail je het betaalverzoek en als deze met een 5 begint dan dien je het verzoek online in.

Online
Ga naar het aanvragenportaal, waar je ook je aanvraag hebt ingediend.
Log in op je account, klik door naar je aanvraag en klik vervolgens rechtsboven op de knop “Betaalverzoek of eindafrekening indienen”. Je vult hier enkele gegevens in en uploadt de nodige documenten.

Mailen
Mail je betaalverzoek met de nodige documenten naar je contactpersoon bij het Cultuurfonds.
Vermeld het aanvraagnummer in het onderwerp van je mail.
Als de documenten bij elkaar meer dan 25Mb zijn, dan kun je ook middelen als WeTransfer gebruiken.

Voorschot

Het is mogelijk om een voorschot van 100% van het toegekende bedrag op te vragen. Voor een voorschot hebben we de volgende informatie van je nodig:

  1. Een definitieve, dekkende begroting en dekkingsplan;
  2. Een bankafschrift van niet ouder dan 3 maanden. Deze staat op jouw naam en bevat zichtbaar de volgende gegevens:
    • de naam van de rekeninghouder;
    • het rekeningnummer;
    • de datum waarop het bankafschrift is gedownload;
    • NB Transactie- en saldogegevens mag je eraf 'knippen' of onzichtbaar maken.

Eindverantwoording

Na afloop van het project vragen we je om een eindafrekening en evaluatie van het project. Dit zijn de documenten die we dan je nodig hebben:

  1. Een kort evaluatieverslag (bij voorkeur met wat beeldmateriaal);
    NB Als je project een publicatie is, dan is een verslag niet nodig maar stuur je één presentexemplaar.
  2. Een financiële eindverantwoording (dit is begroting/dekkingsplan maar dan met een extra kolom met realisaties)
  3. Relevante facturen*. Je hoeft niet méér facturen te sturen dan die samen opgeteld tenminste het toegekende bedrag vormen.
  4. Een recent bankafschrift van niet ouder dan 3 maanden<>Hbrierop staan de volgende gegevens:
    • een datum die uitwijst dat het bankafschrift niet ouder is dan 3 maanden;
    • de naam van de bank
    • de tenaamstelling
    • het ibannummer

Alleen indien je geen voorschot hebt opgevraagd en de eindverantwoording dus je eerste betaalverzoek is, dan voeg je ook nog 5. een bankafschrift bij (zie voor meer info over het bankafschrift hierboven bij Voorschot).

* Relevante facturen

Niet alle kosten komen in aanmerking voor ondersteuning. Voeg daarom alleen facturen bij van kosten waaraan wij wél bijdragen.
Voor de duidelijkheid volgt hierna een overzicht van kosten die wij niet ondersteunen:

  • materiaalkosten van de reguliere uitoefening;
  • huur locatie;
  • eigen honorarium boven 50% van de projectbegroting;
  • deelnamekosten voor cursussen, workshops, opleidingen, residenties of symposia en materiaalkosten die daar direct mee te maken hebben;
  • reis- en verblijfkosten;
  • commerciële tentoonstellingen bij galeries.

Aantal bonnen/facturen

Het totaalbedrag van de meegezonden facturen dient tenminste gelijk te zijn aan de toegekende bijdrage, dus meer mag maar minder niet.

BTW

Reken bij het optellen van de bedragen op de bonnen/facturen als volgt:

  • Als je btw kan terugvragen van de belastingdienst, dan reken je met de bedragen exclusief btw;
  • Als je geen btw kan terugvragen dan reken je vanzelfsprekend met de bedragen inclusief btw.

De behandeling van een betaalverzoek duurt ca. tien werkdagen. We kunnen nog vragen hebben over de ingediende verantwoording.