projecten
monumentenzorgLandelijkHaarlem

Klim naar het licht

De grootschalige restauratie van de Sint Bavo Kathedraal is bijna voltooid. Om dit te vieren is het tot en met 27 oktober 2019 mogelijk om op bijna 60 meter hoogte via een brug van toren naar toren lopen.

Klim naar het licht
Ter afsluiting van de restauratie wordt als project een luchtbrug aangelegd tussen de twee torens van de kerk. Men kan de ene toren beklimmen en in de andere afdalen. Vervolgens loopt men boven de gewelven van het middenschip naar de koepel, die men op 25 meter hoogte aan de binnenzijde voor driekwart kan omlopen. Via de fraaie en uitzonderlijke slakkenhuistrap komt men de kerk zelf binnen.

De kathedraal is te zien als een totaalkunstwerk. Doordat er in verschillende tijden aan is gewerkt, is het een unieke combinatie van stijlen, die verrassend goed bij elkaar passen. De filosofie die voor ogen werd gehouden, bleef door de tijd heen hetzelfde: 'architectuur als moeder der kunsten'.

Educatieve ruimtes
In de lege ruimtes in beide torens zijn educatieve thema's uitgelicht over onder andere de unieke architectuur van de kerk in Nederland. Samen met de Sagrada Familia in Barcelona, de Sacré-Coeur in Parijs, de Westminster Cathedral in Londen en de Basiliek van Koekelberg in Brussel behoort het tot de top vijf van belangrijkste kerken in de wereld gebouwd tussen 1850 en 1950. Wist je dat de majestueuze koepel aan de binnenzijde bijna net zo hoog is als die van de Sint Pieter in Rome?

Ook zijn de vele kunstschatten in de kerk te bewonderen. In de afgelopen 100 jaar hebben meer dan 50 kunstenaars aan dit gebouw gewerkt, waaronder Jan Toorop en Marc Mulders.

Foto van de slakkenhuistrap door Wim Meijer.

Zelf een project steunen?

Geef ook

Meer projecten

Landelijkmonumentenzorg

Podcastserie ‘Moestuinen met historische wortels’

Door het hele land krijgen historische moestuinen bij kastelen en buitenplaatsen een nieuw leven: van een middeleeuwse kruidentuin, een warmoeshof tot een moderne zelfoogstmoestuin. Schrijfster Josephine Rombouts duikt in deze serie van tien podcasts in de geschiedenis van deze oude tuinen. De luisteraar maakt kennis met uiteenlopende moestuinen verspreid over Nederland en ontmoet gepassioneerde vrijwilligers, vakkundige tuinbazen en bevlogen eigenaren. Zij vertellen over vergeten groenten en kruiden, oude tuintechnieken, biodiversiteit en de moestuin als verbindende plek voor jong en oud. Geniet na het luisteren extra van uw eigen bezoek aan de moestuinen!

Bekijk project
Landelijkmonumentenzorg

Stoomhijskraan Schelde 38

De Stoomhijskraan Schelde 28 is ontworpen, gebouwd en gebruikt door Kon. Maatschappij De Schelde te Vlissingen. De kraan werd speciaal voor werk op het industrie-spooremplacement van de werf gebouwd in 1946. Samen met de zusterkraan Schelde 39 heeft zij tot in 1970 dienstgedaan. Het ontwerp is van Ir. Mulock Houwer, ingenieur en later directeur van De Schelde.

Bekijk project
Landelijkmonumentenzorg

Bruynzeelwoningen in Suriname

Een publicatie met bijbehorende website over de Bruynzeelwoningen in Suriname door Karolien Janssens en Marte Wierenga. Het betreft de bewerking van Janssens’ masterscriptie tot handelseditie. Fabrikant Willem Bruynzeel richtte in 1947 de houtverwerkingsfabriek Bruynzeel Suriname Houtmaatschappij op. Toen in de jaren 50 de woningnood groot was en de houtfabriek naar een toepassing voor zijn houtrestanten zocht, waren de Bruynzeelwoningen een oplossing. Deze als bouwpakket geleverde woningen waren gedurende 40 jaar een groot succes en Bruynzeel zou een belangrijke werkgever in Suriname worden. Met dit boek willen de auteurs deze bijzondere geschiedenis vastleggen.

Bekijk project
Landelijkmonumentenzorg

De Hollandsche Manege

Restauratie van de stadsmanege aan het Vondelpark.

Bekijk project