projecten
muziekLandelijkAmsterdam

Opera Forward Festival

De Nationale Opera presenteert de vierde editie van het Opera Forward Festival (OFF). Vijf nieuwe voorstellingen worden gespeeld van 28 februari tot en met 10 maart in Amsterdam. Naast de opera's stort een nieuwe generatie zich tijdens de zogehete OFF Days op het festivalthema: identiteit en confrontatie. 

Carusa a Cuba
Op een markt in Berlijn vond de Nederlandse componist, dichter en dirigent Micha Hamel een roman van de Cubaanse auteur Mayra Montero, en werd meteen gegrepen door de levensechte dramatiek en de passie van de personages. Hij maakte de opera Caruso a Cuba van dit explosieve liefdesverhaal. De muziek - door het Nederlands Kamerorkest - kenmerkt zich door extreme klankcombinaties, snelle montage van verschillende stijlen en elektronische soundscapes.

Girls of the Golden West
Girls of the Golden West is geschreven door vooraanstaande Amerikaanse componist John Adams en regisseur Peter Sellars. Voor hun nieuwe samenwerking - over de speurtocht naar fortuin in het wetteloze westen putten zij - uit authentieke bronnen zoals brieven, goudzoekersliedjes, memoires en krantenartikelen.

Homo Instrumentalis
Homo Instrumentalis is een beeldende muziektheatervoorstelling over mens en machine. Het onorthodoxe gezelschap Silbersee brengt vier composities bij elkaar die de spanning tussen mens en machine verkennen: La fabbrica illuminata (1964) van Luigi Nono en Machinations (2000) van Georges Aperghis staan centraal, naast Ode to Man I en II, die de Grieks-Nederlandse componist Yannis Kyriakides op verzoek van artistiek leider Romain Bischoff componeerde.

Fin de partie
Er is voor het eerst een opera van Samuel Beckett’s Fin de partie gemaakt, en wel door een 91-jarige componist. György Kurtág heeft met zijn composities een onuitwisbare stempel gedrukt op de muziek van de afgelopen decennia en maakt nu eindelijk zijn operadebuut. Met enkele maten suggereert Kurtág al een hele wereld aan gedachten en gevoelens – precies het soort puurheid dat kenmerkend is voor de teksten van Beckett. Voor de gestileerde, beeldende enscenering zorgt Pierre Audi – grondlegger van het Opera Forward Festival.

The Second Violinist
Schrijver Enda Walsh is ook co-auteur van David Bowie’s laatste musical Lazarus. Met componist Donnacha Dennehy maakte hij The Second Violinist waarin zij opera vermengen met film en theater. De Amerikaanse Ryan McAdams dirigeert het koor van de Irish National Opera en het Crash Ensemble. Dit hedendaagse muziekensemble is opgericht door Dennehy en werd in de New York Times omschreven als ‘de Ierse new-music band die speelt met de energie en de geest van een rockgroep’.

OFF Days
Tijdens het festival zijn er naast de grote producties drie OFF Days op 1,2 en 3 maart. Daarin wordt de toekomst van opera verkend. Tijdens die dagen gaan onder andere vijf korte opera’s in première, gemaakt door teams van studenten. Daarnaast zijn er talkshows, exposities, soul food, performances en lezingen rondom het thema ‘identiteit en confrontatie’. Dit programma is gratis te bezoeken, maar graag reserveren

Zelf een project steunen?

Geef ook

Meer projecten

Landelijkmuziek

Orfeo & Majnun

Stadsparade van Operadagen Rotterdam op 18 mei

Bekijk project
Landelijkmuziek

MOJO Backstage

Tentoonstelling over Delftse meester in de muziekindustrie

Bekijk project
Landelijkmuziek

Sencity Festival

Muziekfestival met name gericht op dove en slechthorende jongeren

Bekijk project
Landelijkmuziek

Paradiso Vinyl Club

Vinylsingles voor veelbelovende muzikanten

Bekijk project